reneeinljubljana.reismee.nl

Mijn grootste angst en hoe Radiotherapie toch niet zo slecht blijkt te zijn

Dober dan!

Allereerst wil ik graag iedereen bedanken voor alle beterschapwensen! Vond ieder berichtje ontzettend leuk om te lezen, dus dankjewel! Inmiddels heb ik te horen gekregen dat het over drie weken eraf mag dus dat betekend nog 4 gips vrije weken in Ljubljana

Laughing

De afgelopentwee weken hebben Mariƫlle en ik meegelopen op het oncologisch instituut van Ljubljana. Dit instituut is het enige oncologie instituut van Sloveniƫ en behandelt alle patiƫnten met kanker. In de kelder bevindt zich een radiotherapie afdeling waar we bij alle bestralingstoestellen en planningen meegekeken hebben.
De eerste week hebben we op verschillende bestralingstoestellen gestaan. Ieder toestel behandelt een ander gebied en heeft andere eigenschappen. Er viel dus iedere dag weer iets nieuws te leren. Mariƫlle en ik hebben ook een paar keer de patiƫnt mogen positioneren (dit was dus nog voor het gips ) wat erg raar aanvoelt als je dit nog nooit gedaan hebt. Het verschuiven van de patiƫnt gaat maar om mm, maar je moet ze stevig vastpakken om dit te bereiken.

We zijn deze week ook nog verrast geworden door een patiƫnt. De laborant die ons die dag alles uitlegde had aan de patiƫnt uitgelegd dat we Nederlandse studenten zijn en of hij er bezwaar op had dat we meekeken. De patiƫnt antwoorden dat hij hier geen probleem mee had waarna hij zich naar ons omdraaide en zei;'Goedemorgen dames!'. Je kunt je voorstellen dat Mariƫlle en ik even perplexe waren! De patiƫnt bleek goed Nederlands te praten en na de bestraling hebben we nog even met hem gepraat, erg leuk!

Afgelopen week hebben we ook meegekeken bij CT-simulatie (de voorbereiding op de bestraling) en bij het maken van een bestralingsplanning door de fysicus. Hier in Sloveniƫ wordt de uitvoering van een bestraling door de laboranten gedaan en de planning wordt door de fysicus gemaakt. In Nederland maken de laboranten de planning waarna deze door een Fysicus en Radiotherapeut gecontroleerd wordt. We hebben deze week ook samen met een fysicus een planning gemaakt en gaan deze planning gebruiken voor ons verslag dat we moeten maken tijdens deze uitwisseling.

Naast de uitleg over de bestralingen hebben we nog veel meer geleerd van de laboranten hier. Iedereen kwam met goede tips over dingen die we moeten gaan zien, lekkere restaurants, uitgaansgelegenheden en mooie natuurgebieden in Sloveniƫ. We hebben dus nog genoeg op de planning staan! Mijn ervaring binnen de radiotherapie in Nederland gaat niet veel verder dan twee dagen meelopen op de Maastro Clinic. Deze dagen zijn mij toen behoorlijk tegen gevallen dus een heel positief beeld over RT had ik tot nu toe niet. Maar ik moet toegeven dat dit nu toch wel veranderd is. Misschien komt het grootste deel hiervan voort uit het feit dat de mensen die we hier hebben gezien ontzettend vriendelijke richting ons zijn. Ze leggen heel veel uit zichzelf uit aan ons, maar ze maken ook vaker een babbeltje met de patiƫnt lijkt het. Kan zijn dat ik in de Maastro de verkeerde mensen getroffen heb, maar heb inmiddels een positiever beeld gekregen!

De afgelopen week hebben we ons lekker culinair verwend! Zo hebben we maandag weer genoten van een lekkere Burek met een Sloveens gebak als toetje (Mmmmm) en zijn we woensdag door Yagmur (Mariƫlle's kamergenote) getrakteerd op een echte Turkse maaltijd. Ik als keukenprinses met een arm ben gebombardeerd geworden tot soep roerster

Laughing
Het was ontzettend lekker en in het kader van culturele verbreding gaan Mariƫlle en ik aanstaande woensdag boerenkool met gehaktballen en vlaflip toe koken voor Yagmur, haar zus en Daniƫlle (mijn kamergenote)! Ben eens benieuwd of het in de smaak gaat vallen...

Donderdag zijn we naar Gostilna Sokol geweest. Dit is een Sloveens restaurant dat ons door veel mensen aangeraden werd. Nou ze hebben niet overdreven! We hebben hier ontzettend lekker gegeten en echt genoten van het eten en de sfeer. Door een miscommunicatie tussen de ober en ons kregen we een hoofdgerecht voor ons tweeƫn, maar achteraf maar goed ook want nu was er nog plek voor een toetje!
Zodra het zeker was dat we naar Sloveniƫ zouden gaan heb ik het een en ander opgezocht over hun eetgewoontes. Veel vlees, boekweit en zuurkool.... Klonk niet echt als mijn ding (
Undecided
)dus zag me al drie maanden op boterhammen leven. Gelukkig nergens voor nodig want het eten valt me echt 100% mee! Mariƫlle en ik hebben dus al gepland dat zodra onze ouders, broers en Frank (vriend Mariƫlle) komen we ze hier mee naar toe gaan nemen.
Donderdag zijn Mariƫlle en ik ook samen in een kamer getrokken. Wel zo handig en gezellig! Zal dus niet meer voorkomen dat Mariƫlle voor een dichte deur staat terwijl ik nog in dromenland ben (maar twee keer gebeurd hoor
Tongue out
)

Vrijdag hadden we het idee om naar de film te gaan. Avatar 3D leek ons sjiek om te zien en ook niet te ingewikkeld aangezien we de Sloveense taal nog niet (helemaal) eigen zijn. De lieve laboranten van de radiotherapie hebben toen voor ons de tijden opgezocht en nog geprobeerd telefonisch kaarten te bestellen. Helaas ging dit niet dus toen hebben we de bus gepakt naar het BTC, een ontzettend groot winkel gebied met naast winkels ook een bioscoop, zwembad, kartbaan en wat al niet meer. Was een ontzettend mooie film om te zien! Ook goed te volgen, behalve dan de stukjes waar ze avatar-taal gingen ondertitelen op zijn sloveens ;)
's Avonds zijn we het Sloveense nachtleven weer ingedoken! Op advies van een van de laboranten zijn we naar een club geweest iets verder uit het centrum. Door de regen en met een hippe mitella (van de H&M) zijn we hier naar toe gegaan om uiteindelijk bij aankomst te concluderen dat het waarschijnlijk heel gezellig is, maar niet helemaal binnen ons straatje valt. We zijn toen maar weer terug gelopen naar de Holidays Pub waar we gezellig hebben meegezongen op Sloveense slagers! Al met al dus weer een gezellig drukke week geweest

Wel vermoeiend zo met je arm in het gips. Slapen gaat inmiddels weer wat beter. Sla me wel nog af en toe voor mijn kop waarneer ik mijn arm boven mijn hoofd wil leggen, maar ook dat begin ik te leren! Mariƫlle kan naast laborant ook nog altijd kapster worden, want zij doet na het douchen mijn haar drogen, dankjewel lieve Mariƫlle!!!!!

Morgen is het hier een nationale feestdag wat betekend een dagje vrij. Het is de sterdag van de Sloveense poĆ«et France PreÅ”eren die onder andere het volkslied heeft geschreven. Gisteren zijn we bij het Tourist Office geweest om na te vragen of er bijzondere activiteiten rondom deze dag georganiseerds worden. Behalve dat de meeste museums gratis toegankelijk zijn en iedereen deze dag vrij is gebeurt er niet veel. Morgen dus lekker door Ljubljana rondlopen en hier en daar een museum bezoeken.

Bedankt voor het trouw volgen voor mijn blog! Door alle leuke reacties weet ik weer waarom ik me de moeite neem om met een hand een verhaal te typen. Inmiddels is het bijna 2 uur later sinds ik begonnen ben, maar jullie zijn het waard

Wink

Tot snel!!

Dikke kus Renee

Ps. Voor degene die het nog niet weten, mijn sloveens nummer is:
+38 63 697 689

Mijn adres:
Studentski Domovi V Ljubljana
Dormitory 1, Room 132
Cesta 27. Aprila 31 Ljubljana
Sloveniƫ

Reacties

Reacties

mieke

Hallo Renee,
Wat ein verhoal weer ,fijn dat ut gips der neet mea zoa lang um hoaft .Leef groeten en ein fein weak mit pap en mam.Groetjes auch van math en jop

melanie

Hoi Renee,

Wij maken ons op voor het carnavals gedruis het is wel erg koud dus dat wordt goed inpakken.

We wensen jou Annelies en Marcel hele fijn dagen samen in Ljubljana!

Groetjes Rien en Melanie

Karin

hee renee
leuk hoor, om zo te lezen hoe het je vergaat in jubelland. Leuk ook, de fotoos. Ik begrijp dat M&A nu daar zijn en jullie een paar dagen samen doorbrengen. HĆ©Ć©l veel plezier jullie allemaal! Tot gauw, groet, Karin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!