reneeinljubljana.reismee.nl

Afscheid nemen

Hey,

Het heeft even geduurd, maar ik heb weer tijd voor een nieuwe blog! Erg druk, maar ook erg leuk gehad de afgelopen twee weken. Zo hebben we culture day en carnaval meegemaakt hier en zijn mijn ouders en broer langs gekomen :)

Op maandag 8 Februari was de sterfdag van France Preseren. Een nationale feestdag die hier eigenlijk niet veel meer betekend dan een dag vrij en gratis toegang tot de museums. Zo zijn we onder andere naar het National History Museum geweest en weer iets wijzer geworden over de geschiedenis van Slovenië (blijft toch een ingewikkeld iets :S). Ook zijn we nog naar het Modern Art Gallery en Ljubljana castle geweest en om deze Ljubljana Culture day af te sluiten natuurlijk een Burek gegeten ;)

We zijn ook naar de brachytherapie afdeling van het Oncologisch instituut geweest. Hier werkt een radiotherapeutische laborant, Primoz, die ons van A tot Z heeft laten zien welke mogelijkheden er binnen de brachy zijn. Heel erg interessant!! Zowel Primoz als de arts hebben ons veel verteld en laten zien dus we hebben ook hier een hele leuke tijd gehad. De hele periode binnen de radiotherapie is ons heel goed bevallen. Toch jammer dat we ze hoogstwaarschijnlijk nooit meer zien...

Op woensdag hebben Mariëlle en ik een echte Hollandse maaltijd aan Yagmur en haar zus voorgeschoteld, namelijk hutspot met gehaktballen en jus. Ze vonden het beide erg lekker, dus dat zegt genoeg over onze kookkunsten ;) Alleen voor een toetje was geen plaats meer (gek hé) dus werd het thee met speculaas na. Deze viel ook erg in de smaak dus voordat Yagmur vertrok naar Turkije heeft ze nog gauw twee dozen bij de Spar gekocht. Authentiek Hollands stond op de doos ;)

Vrijdagavond zijn Mar en ik nog iets gaan drinken met zijn tweetjes. Zoveel leuke cafés hier dus we hebben er weer een op onze lijst kunnen bijschrijven. Niet al te laat gemaakt want zaterdag ochtend wilde we naar de optocht gaan kijken. Carnaval is hier meer iets dat voor de kinderen gedaan wordt en dat was ook wel te zien. Voordat de optocht begon liepen er mensen in pakken rond om met de kinderen te dansen of op de foto te gaan. En op een paar volwassene na zijn het alleen de kinderen die verkleed zijn. De pakjes zijn dan wel weer hetzelfde als bij ons. De optocht begon rond elf uur en met het zonnetje in ons gezicht (voor het eerst!!!!!!) hebben we de optocht voorbij zien komen. Was leuk om het eens meegemaakt te hebben, maar heb toch wel veel aan jullie daar in het zuiden gedacht!

Maar veel tijd om de carnaval te missen was er niet want zondag zijn mijn ouders en broer gekomen! Het was erg leuk om ze na 6 weken weer ‘in het echt' te zien en ze te kunnen laten zien waar ik het de afgelopen paar weken nou precies over gehad heb. Zo hebben ze mijn dormitory gezien en zijn we heel Ljubljana doorgelopen. Tivoli park, de vismarkt, het kasteel en Nobel Burek (the best Burek in town) klinkt hun inmiddels niet vreemd meer in de oren.
Mijn ouders waren met de auto gekomen dus hebben we ook een paar trips gemaakt. Zo zijn we naar de middeleeuwse stad Skofja Loka geweest waar we ook nog een beetje carnaval hebben meegepikt. De vogeltjesdans blijkt ook hier beroemd en berucht te zijn. We zijn ook nog naar de kustplaats Piran geweest. Onderweg zagen we steeds minder sneeuw liggen om uiteindelijk in de sneeuwloze stad Piran aan te komen. Een hele verademing na zes weken alleen maar sneeuw gezien te hebben! Het is een mooie stad dus Mariëlle en ik zijn van plan hier nog een keer naar toe te gaan als de zon schijnt. Ook de visschotel die we hier gegeten hebben is het terugkomen waard!
Het is ontzettend gezellige week geweest en ook veel te snel voorbij gegaan. Zaterdag avond zijn ze vertrokken dus nu is het weer gewoon Mar en ik.

De tweede week van Februari heeft het hier weer opnieuw gesneeuwd precies waar Mariëlle en ik op hoopte! Alleen waren er weinig die onze mening deelde. De inwoners hier zijn er inmiddels klaar mee, wat op zich wel te begrijpen is. Op dit moment beginnen er wat kleine stukjes gras tussen de sneeuw tevoorschijn te komen dus binnenkort zal het wel allemaal weg zijn. Maar we hebben onze ouders toch nog een wit Ljubljana kunnen laten zien!

Zondag en gisteren hebben we met Yagmur doorgebracht. Inmiddels is ze weer terug in Turkije maar we hebben wel goed afscheid van elkaar genomen.
Van Yagmur heb ik een sleutelhanger met het turkse oog eraan gekregen en een mooie ketting. Aangezien zij met minstens twee kilo chocolade terug gevlogen is en ze altijd chocola in de ijskast had hebben Mariëlle en ik chocolade hartjes en hot-chocolate voor haar gekocht. Gisteravondhebben we met Yano (sloveense vriend van Yagmur) en Juan Fransisco (uit spanje)Yagmur naar het vliegveld(je) gebracht en haar uitgezwaaid.De uitnodiging om mijn zomervakantie in Istanbul door te brengen houd ik zeker aan als optie! Toch bijzonder dat je binnen korte tijd zo'n vriendschap kunt opbouwen.

Mijn volgende blog zal hopelijk wat sneller gaan. Donderdag gaat als alles goed is mijn gips er namelijk af! Kan me inmiddels goed redden ermee, maar eraf heeft toch mijn voorkeur ;)

Ik hoop dat iedereen decarnaval, vakantie en sneeuwbuien ;) goed heeft overleefd. Zoals jullie wel kunnen lezen amuseer ik me hier nog altijd prima. Verheug me er wel op om iedereen weer te zien in April.

Tot snel! (het aftellen is begonnen...)

Dikke kus Renee

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!