reneeinljubljana.reismee.nl

Uitstapjes!

Zivjo!

Het is weer tijd om jullie allemaal te laten meegenieten van mijn tijd hier. De zon is inmiddels goed doorgekomen hier in Ljubljana dus zo dadelijk maar eens het terras op gaan zoeken! Maar niet voordat ik jullie heb verteld over de kapitein, wiener schnitzel, verse sneeuw en mijn gipsloze arm :D

De eerste week van maart zijn Mariëlle en ik wederom naar de PET/CT in het oncologisch centrum geweest. Katja heeft veel moeite gedaan voor ons, zo heeft ze enkele cd-roms voor ons gebrand die we kunnen gebruiken voor ons afstudeerproject. Een cd bevat een filmpje over de afdeling gemaakt door een Italiaanse filmmaker. Oftewel een kunstenaars interpretatie van de afdeling Nucleaire Geneeskunde. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dit niet iets is wat je aan je patiënten laat zien! Wel mooi gemaakt overigens. Op dinsdag avond zijn we met onze ‘collega's' nog mee gegaan ééntje drinken. Hebben we gelijk ook de 6 regels voor Sloveense studenten geleerd. Regel 1: ééntje drinken bestaat niet, dat zijn er altijd meerdere ;) Het was een hele gezellige avond ondanks dat de kroegeigenaar het nodig vond om met zijn schoorsteenpijp stem mij honderd keer te zeggen dat ik mooie ogen heb en een ‘nice girl' ben. Gelukkig pikte mijn tijdelijke collega's mijn red-mij signaal goed op alleen duurde het erg lang voordat de kapitein (zoals Mariëlle hem beschreef) dit oppikte. Gelukkig bood Katja ons een lift naar de Dormitory aan zodat we in ieder geval niet met zijn tweetjes nog door de straten van Ljubljana hoefde te lopen.
Woensdag was onze laatste dag hier dus voor het werk maar even de supermarkt ingedoken om chocolaatjes te kopen als bedankje. Chocolade blijft een wereldproduct ;)

En donderdag ochtend was het dan zover we gingen naar Wenen! Een idee van Tina want van 4 tot 8 Maart vond in Wenen het European Congress of Radiology plaats en vanuit Ljubljana is dat maar 3 uurtjes met de auto. Voor ons betekende dat 6 uur met de trein, maar wel voor maar €35,- ;) De prijzen in Nederland gaan me straks ontzettend tegenvallen!! Rond een uur of 2 zijn we in ons Hostel aangekomen waarna we te voet (!) naar het centrum toe zijn gelopen. Na 2,5 maand Ljubljana waar bijna alles op loopafstand ligt hadden we de grote van Wenen lichtelijk onderschat. 's Avonds hebben we genoten van een lekkere schnitzel. Eentje die weliswaar groter was dan ons bord, maar wel overheerlijk!

Op vrijdag hebben we maar wijselijk de metro naar het centrum gepakt om bij als eerste de Stephansdom te bezichtigen. En natuurlijk met de trap omhoog om Wenen van boven eens te zien. De klim omhoog was een goede indicatie om te zien hoe het met iedereen zijn conditie gesteld was! Snel maar weer naar de Zumba gaan als ik terug ben....
Na het traplopen zijn we met de metro naar het congres gegaan om ons te registreren en te kijken naar een van de eerste praatjes. Ik ben nog nooit naar een congres geweest dus alleen die ervaring is al mooi meegenomen. Mariëlle en ik zijn vervolgens naar Paleis Schonbrunn gegaan. Het zal ongetwijfeld heel mooi zijn om daar in de zon door de tuinen te lopen, maar met de windvlagen die ons om de oren sloegen hadden wij het snel voor gezien. Om toch te kunnen zeggen we hebben Wenen ‘ervaren' zijn we 's avonds op stap gegaan :D En natuurlijk met de eerste metro 's ochtends weer terug!

De weekenddagen hebben we bijna geheel aan het congres besteed. We hebben een paar goede, een paar mindere en een paar ronduit slechte praatjes gezien. Maar zeker het een en ander ervan op gestoken. We hebben ook nog met Jos bij gekletst. Jos is de coördinator van de Erasmus uitwisseling in Nederland én degene die ons ervan verzekerde dat Ljubljana een goede keuze was, toch een wijze man ;)
De grootste teleurstelling van dit weekend was de sneeuw die uit de lucht kwam vallen op zaterdag. Volgens ons worden we door Moeder Natuur gepest, omdat we zo graag sneeuw wilde tijdens onze uitwisseling, maar gelukkig was het meeste maandag al weer weg :)
Op onze laatste dag in Wenen zijn Mariëlle en ik nog naar Kunsthaus Hundertwasser geweest. Een mooie tentoonstelling en een goede expositie dus dat hebben we nog even mooi mee genomen. En om 4 uur zat ons weekendje Wenen er weer op dus tijd om terug naar ‘huis' te gaan.

Dinsdag hebben we (helaas) weer nieuwe sneeuw gekregen in Ljubljana. Ook de temperatuur is aan het begin van de week rond de 2 graden blijven hangen. Inmiddels is de sneeuw wel weer aan het weg trekken en de temperatuur gaat af en toe richting de 10 graden :D:D

Donderdag was een mooie dag voor mij, het was namelijk de laatste keer dat ik naar het ziekenhuis moest! Het gips is er nu helemaal af en de breuk is geheeld :D Het enige wat ik nog moet doen is wat fysio oefeningen om mijn pols te versterken en dan is het binnen twee weken weer zoals het was. Wat wel weer jammer is, is dat me uitdrukkelijk verboden werd om te gaan skiën of schaatsen! Had ik me daar nou net op verheugd ;)

Gisteren was het heerlijk weer hier in Slovenië! Anamarija heeft ons dan ook meegenomen naar de kust van Slovenië. We hebben onder andere Koper, Portoroz, Lucia en de zoutvlaktes gezien. Vanuit Ljubljana is het iets meer dan een uur rijden, maar voor zo'n heerlijke dag zitten we graag met zijn 5-en in een klein autootje! Voor de laatste 3 weken (snik,snik) heeft Tina nog een paar uitstapjes op de agenda staan. De bedoeling is dat we nog naar Bled en Bohinj toe gaan. Dit zijn twee grote meren in Slovenië die schijnbaar erg mooi zijn als het goed weer is. Ook de grotten van Postonja staan nog op de planning. En aangezien dat onder de grond is zal het ons worst wezen welk weer het buiten is ;)

Ik geniet nog steeds van mijn tijd hier, het is ontzettend snel gegaan de afgelopen 2,5 maand en ik heb zoveel nieuwe ervaringen en indrukken opgedaan hier. De laatste weken worden ook nog geweldig (omdat ik er ben ,hé Cecile ;)) Maar verheug me er ook op om jullie straks allemaal weer te zien!! Bereid jullie dus maar alvast voor!!

Tot snel!!

Reacties

Reacties

steef

Heeey reneeke,
t gaat heel snel he je tijd daar!!
gelukkig geniet je er enorm van en
ga je naar allerlei dingen toe enzooo :)
Veel plezier nog

Jos

Hallo Renee en marielle,


de tijd die vliegt. hierin eindhoven starten we nu weer het theoretische programma op na een week of 6 stage van onze buitenlandse studenten.

die uitstapjes zijn inderdaad een aanrader, alle drie!!
Postonja: wer maakt niet zoveel uit maar een trui kan handig zijn :-)


grt, jos
MBRT

Melanie

Hoi Renee,

Het gaat alweer de goede kant op hier het wordt alweer wat warmer en zijn toe aan de lente, dus als je terug komt geen sneeuwbuien meer al zul je ze gaan missen.

Bedankt voor je kaart erg lief van je.
Geniet er nog maar van en tot binnenkort!

groetjes Rien en Melanie

mieke

Hoi Renee,
Nog effe en dan bes te weer truuk,mitein koffer vol herinneringen aan eine super tied in Slovenié.
Veul leefs en tot gauw,
Mieke, Math en Jop

Margreet

Heey Renee!
Zo te lezen heb je het naar je zin gehad daar! Beetje erg late reactie van mij, maar ik kwam er laatst pas achter dat het ljubljana was, en niet lubljana (geen wonder dat de website het niet deed) :p
Geniet nog van de laatste paar dagen en tot snel. Ik vind het niet zo erg dat je terug komt, het is wel een beetje stil in huis ;) Kun je ook onze nieuwe huisgenote ontmoeten, Daniela. Ze komt uit New York en is best een gezellig meid. Oh, en je bent niet meer de jongste, want ze is al 29 ;)
Groetjes, Margreet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!